Flottiljfamilj

Färger och kön

Kategori: Allmänt

 
Denna bild postade jag på Instagram idag, varpå jag genast fick frågan: "Blir det en tjej?" No offence till personen som ställde den, jag är övertygad om att rätt många tänkte den men inte satte penna till papper, eller ska jag säga finger till iphone. 
 
Vem vet om det blir en tjej? Vem vet om det blir en kille? Allt vi kan konstatera är att bodyn på bilden är rosa och att ungen som ska ut ur mig kommer att bära den.
 
Om det blir en pojke så kommer jag ha massor av rosa på kläderna. Många tror säkert att detta är något slags PK-statement från min sida och det finns nog en och en annan äldre tant som skrattar åt mitt tilltag samt suckar "lilla gumman". 
 
Det här är inte raketforskning, så jag ska försöka hålla det enkelt. 
 
När det gäller barn så finns det en generell regel: input -> output. Hur vi behandlar våra barn påverkar hur de blir som människor. Om jag kränker ett barn så får jag ett slutresultat därefter. Om jag lär mitt barn att utseende är viktigt, ja då kommer det att påverka hur hen blir som vuxen. 
 
All forskning pekar på att barn blir bemötta utifrån hur de ser ut. Pojkar som bär rosa och andra glada färger blir bemötta på ett mjukare sätt och uppfattas som snälla. Om jag får söner så tycker jag att de förtjänar att bli uppfostrade till empatiska individer. Inom feminism är det mycket fokus på hur flickor och kvinnor blir drabbade av patriarkatet, men vi får ej glömma att även den manliga könsrollen är snäv och dessutom uppmuntrar den en våldskultur i samhället. 
 
Jag tycker att barn förtjänar att bli bemötta på massor av olika sätt och således få chansen att utveckla de egenskaper som finns i dem, inte bara de könsstereotypa.
 
Dessutom löper mina hormoner AMoOoOoOk och bodyn var ju så yttepytteliten och rosa är ju så gölligt. 
 
MVH
// dögravidtjej_89

Kommentarer


Kommentera inlägget här: